Äldre svenskar och internet

Hej! Idag började jag gå igenom rapporten ”Äldre svenskar och Internet” som publicerades för ett par månader sedan. Det finns mycket som förmedlas i den som jag har tänkt nämna i studiecirkelbloggen de närmaste dagarna. En av tabellerna jag granskade idag handlade om vad som har koppling till gårdagens inlägg om att se på teve via datorn som du kan ta del av här om du vill: http://studiecirkelblogg.se/teve/se-pa-teve-via-datorn/. Orsaken till gårdagens inlägg var att många cirkeldeltagare är intresserade av internettevemöjligheten. Nu har jag även mer faktaunderlag tack vare rapporten där det avslöjas att färre än hälften av internetanvändarna födda på 30 – 50 talen ser på internetteve. Det jag uppfattade i de studiecirklar där internet ingick var att intresset för tevemöjligheten var stort men få hade provat innan cirkeln. Att prova på mycket tror jag är bra för att sedan kunna välja att använda eller avstå. En liknelse kan göras med mat. Om jag provsmakar mycket kan jag hitta nya favoriträtter. Och bakverk!

Här kan du ta del av ”Äldre svenskar och Internet”, författaren är Olle Findahl:
www.iis.se/docs/Aldre_svenskar_och_internet_2010.pdf

Att hitta belägg för vad och varför
Det jag har för vana att göra är att försöka koppla forskning, styrdokument och undersökningar till vad jag gör och så gjorde jag även när jag arbetade för några grundskolor som itpedagog i närmare tio år. Det jag tog initiativ till och ledde i de grundskolorna var bland annat rättigheter för elever att få grundkunskaper i datoranvändning och media, skolövergripande områdesprojekt som handlade om lokalhistoria, fortbildning för lärare samt skriv, läs och dialogprocesser genom skol och områdestidningar. På grund av att jag kunde motivera och diskutera vad och varför både för egen del, med mina kolleger och elever blev det ett framgångsrikt arbete som inkluderade många. Det är en fördel att veta vilken väg man vill gå för att inte gå vilse då man letar efter målet. Något som gav mersmak var att en del av det vi gjorde blev uppmärksammat och även utvärderat av experter utanför skolan. Vi fick ett par europeiska utmärkelser för sättet att arbeta med lärandeprocesser i kombination med internet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.